Pierwszym wydarzeniem sezonu w cyklu „Mały teatr” w centrum literackim Big Book Cafe będzie spektakl „Simona K. Wołająca
na puszczy” z Agnieszką Przepiórską w roli tytułowej. Premiera już
4 października.
Simonę Kossak otacza legenda i wiele tajemnic. Teraz będzie bohaterką teatralnego spektaklu. „Simona K. Wołająca na puszczy” to opowieść o kobiecie niezwykłej i pełnej sprzeczności. Silnej i zagubionej, bezkompromisowej i wrażliwej, ale przede wszystkim bardzo odważnej. Simona przez całe życie z czymś się mierzy – z nazwiskiem obarczonym legendą pokoleń artystów, oczekiwaniami rodziny, własnym wyobrażeniem szczęścia. Ostatecznie wybiera życie w odosobnieniu, wymagające siły i wiary w słuszność dokonanego wyboru.
Pomysłodawczynią spektaklu jest Agnieszka Przepiórska, która zagra tytułową rolę. Przedstawienie reżyseruje Anna Gryszkówna, a scenografię i kostium zaprojektowała Anna Maria Karczmarska. Autorem tekstu jest jeden z najciekawszych dramatopisarzy młodego pokolenia, Piotr Rowicki. W zamyśle twórców Simona Kossak to nie leśny anioł ratujący sarny, ptaki i drzewa. To postać z krwi i kości. Kobieta, którą niełatwo jest zrozumieć i trudno pokochać. Pełna konfliktów, żądna uznania, ale nie w pełni doceniona.
Producentem spektaklu „Simona K. Wołająca na puszczy” jest Fundacja „Kultura nie boli”, twórca niezależnego centrum innowacji literackich – Big Book Cafe na ul. Dąbrowskiego 81 na Starym Mokotowie w Warszawie. Tu spektakl będzie mieć premierę w niedzielę 4 października o godz. 20.30 w cyklu „Mały teatr”, w którym artyści mierzą się z ważnymi tekstami prozatorskimi i dramatycznymi oraz przedstawiają ważne dla siebie postaci i tematy. Kolejne przedstawienie odbędzie się 25 października o godz. 19.00.
Bilety na spektakl w cenie 15 zł są dostępne w serwisie bilety24.pl.
Spektakl trwa 60 minut.
O BOHATERCE:
Simona Kossak (1943-2007) – polska biolog, profesor nauk leśnych, popularyzatorka nauki. Znana przede wszystkim z aktywności na rzecz zachowania resztek naturalnych ekosystemów Polski. Pracując naukowo zajmowała się, między innymi, ekologią behawioralną ssaków. Sama siebie określała mianem „zoopsychologa”.
Była znana z radykalnych poglądów i działań na rzecz ochrony przyrody zwłaszcza Puszczy Białowieskiej, gdzie w starej leśniczówce „Dziedzinka” mieszkała ponad 30 lat.
O TWÓRCACH SPEKTAKLU:
Agnieszka Przepiórska – aktorka teatralna i filmowa. Absolwentka PWSTiF w Petersburgu. Karierę sceniczną rozpoczęła w 2005 r. na scenie Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, potem grała w teatrach w całej Polsce m.in. w Bielsku-Białej, Zielonej Górze, Szczecinie, Koszalinie i Warszawie (Teatr Powszechny, IMKA i Konsekwentny). Stworzyła potrójną rolę (Dzika Agnes, HGW, Samotna Matka) w cyklu kabaretowym Pożar w Burdelu. Obecnie w Teatrze Polonia gra w spektaklach „Żeby nie było śladów” oraz „2 000 000 kroków”. Współpracowała z m.in. Moniką Strzępką, Piotrem Ratajczakiem i Władysławem Pasikowskim.
Za role teatralne zdobyła wiele nagród, m.in. na XII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu, na Toruńskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora oraz na Festiwalu Monodramu „Monoblok” i na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu – te ostatnie za spektakl „Tato nie wraca”.
Występowała w serialach takich jak: „Artyści”, „Glina”, „Fala Zbrodni”, „Ojciec Mateusz” i „Druga Szansa”.
Anna Gryszkówna – aktorka i reżyserka. Jest absolwentką Wydziału Aktorskiego warszawskiej Akademii Teatralnej, na tej uczelni studiowała także reżyserię.
Jako aktorka współpracowała z teatrami warszawskimi, m.in. Studiem Buffo, Laboratorium Dramatu, Teatrem na Woli i Teatrem Dramatycznym, a także z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem TV. Od 2004 roku w zespole Teatru Narodowego.
W dorobku reżyserskim ma m.in. „Poskromienie złośnicy” Shakespeare’a (Teatr im. Solskiego w Tarnowie), „Mężczyznę” Zapolskiej (Teatr Dramatyczny w Warszawie) oraz „Kilka scen z życia wg „Płatonowa” Czechowa” (Teatr Dramatyczny w Warszawie). Za reżyserię „Poskromienia złośnicy” otrzymała wyróżnienie 25. edycji Konkursu Złotego Yoricka w Gdańsku.
Piotr Rowicki – dramatopisarz, autor kryminałów, powieści i książek dla dzieci. Ukończył historię na Uniwersytecie w Białymstoku. Jako dramatopisarz debiutował w 2008 r. sztuką „Przylgnięcie” w reż. Aldony Figury w Laboratorium Dramatu w Warszawie. Na motywach tego tekstu powstał film „Demon” (reż. Marcin Wrona). Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym m.in. dwukrotnym zwycięzcą konkursu na polską sztukę współczesną „Metafory Rzeczywistości” organizowanego przez Teatr Polski w Poznaniu. W 2010 roku nagrodzona w Poznaniu sztuka „Chłopiec malowany” (reż. Piotr Ratajczak) przyniosła autorowi tytuł najlepszego dramatopisarza na 11 Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu.